Batteribilar en återvändsgränd

Det råder en hype just nu om eldrivna bilar.

Nyligen publicerades en studie om hur mycket CO2 som produktionen av batterierna till en bil orsakar.

Det visade sig motsvara fler tusen mils körning med en bensinbil.

CO2 är en sak.Vad man inte kommenterade är den enorma mängden av resurser, bla speciella metaller som går åt till dessa batterier.

Den aspekten är minst lika viktig som CO2-mängden. Dessutom livslängden, hur länge fungerar dessa batterier och vad kostar ett nytt batteripaket?

Inte minst: Går det att återvinna de kritiska metallerna i utbrända batterier?

Detta är frågor som bör belysas och besvaras.

Så har vi den viktiga aspekten ur användarsynpunkt – hur långt kan jag köra på en laddning?

Just nu är man uppe i ca 30 mil för en normalstor bil, något märke mer. Men sen då, var kan jag ladda batterierna och hur lång tid tar det? Det tar väl minst ett par timmar,troligen mer, är det realistiskt? Om jag skall åka från Stockholm till Malmö så räcker inte en laddning, måste ladda om, hur realistiskt är det?

Inte alls.

Det räcker inte med ”laddstolpar” det löser inte detta problem.

Sanningen torde vara att elbilar för generellt bruk fungerar inte pga nämnda problem.

Däremot kan elbilar för korthållskörning lokalt fungera utmärkt. Dvs körsträckan är inte längre än att man kan klara sig en hel dag sedan ställer man bilen på laddning under natten. Serviceföretag som bara rör sig lokalt, diverse hantverkare tex.

Även för privatpersoner som behöver en sk citybil.

Men icke på långa sträckor.

För längre sträckor finns det två alternativ till bensin/diesel: Biogas eller vätgasdrift i någon form.

Såg att utländsk biogas subventioneras i producentländerna så att svensk gas inte kan konkurrera. Detta måste naturligtvis stoppas lagmässigt omedelbart.

Jag har länge haft åsikten att det bör lagstiftas om att de kommuner som har grundläggande möjligheter skall vara skyldiga att producera biogas.

Biogasen är steg nummer ett för att komma bort från fossilbränslena. Etanolen var ett felsteg som huvudbränsle men som tillsats ok.

Vätgasen är sannolikt den slutgiltiga lösning. I någon form. Steg nummer ett är att köra en vanlig förbränningsmotor på vätgas efter mindre modifieringar. Går utmärkt vilket gjorts.

Den lösning man dock siktar på är eldrift via bränsleceller som matas med vätgas. Elmotorer har suveräna egenskaper så eldrift är önskvärd, max vridmoment vid stillastående, hög verkningsgrad.

Som framgår tror jag inte på batteridrift så hoppet ligger för närvarande att bränslecellstekniken skall utvecklas så att den tekniskt och prismässigt blir ett förstaalternativ för generell bilteknologi.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: