Behövs det läroböcker? – svår fråga för Skolverket och politiker

På DN debatt 150406  så skriver två personer om läromedlens betydelse för att en effektiv kunskapsförmedling skall kunna fungera.

Det som borde vara självklart har inte varit det för vare sig politiker eller skolansvariga.

Det som ibland sipprat ut via media har varit att i stället för böcker så har eleverna fått kopierade avsnitt ur någon lärobok. Eller så har man haft gamla slitna och nerkladdade böcker som ibland inte är aktuella pga förändringar som skett.

Ett av skälen är kommunaliseringen. Det blir för dyrt med läroböcker. Skolan får inte kosta. Politiker bryr sig inte om detta vare sig på lokal eller riksnivå.  En kombination av dumhet,inkompetens och ointresse för detta en av samhällets viktigaste uppgifter, att ge ungdomen en stabil kunskapsgrund för fortsättningen av livet.

Vad som kommer fram i artikeln är att sabotaget mot skolan sker också  redan under lärarutbildningen där det progressiva (vänsterflum) är rådande nivå.

Skolverket som borde vara den positiva drivande kraften tillhör samma politiserade vänsterklientel. I själva verket så är Skolverket spindeln i nätet och är normgivande även för lärarutbildningen.

Några citat från artikeln:

”…..Man slås vid läsning av rapporten av likheterna mellan attityden till läromedel i England och i Sverige.Rapporten citerar en forskare som skriver: ”Attityden i utbildningskretsar i detta land har varit mer negativ mot läroböcker än i många andra länder; i en sådan utsträckning att man kan postulera en antiläroboks-anda”...”.

——————-

”………Kull på kull av lärarstudenter har fått lära sig att vara kritiska till användning av läroböcker. Man kan snabbt genom en sökning bland examensarbeten hitta texter av typen: ”Några … kommer säkert att lyckas men risken finns att alltför många kommer fortsätta med läroboksstyrd, prestationsinriktad undervisning, kanske inte för att de själva vill det utan för att de blir fångna i systemet.” eller: ”Under lärarutbildningen … har vi fått ta del av tips och idéer om hur vi kan utforma undervisningen främst utifrån att använda annat material än en lärobok”.”

————————–

……….Det är också typiskt att varken läromedel eller lärobok någon enda gång nämns i Skolverkets allmänna råd ”Planering och genomförande av undervisningen”…..

Författarna jämför med Finland. De finner att som vanligt så är det en helt annan kvalitet på den finska hanteringen även i detta avseende.

Det har länge stått klart att det behöver storstädas både på Skolverket och på lärarutbildningarna. Det förutsätter politiker som har  en positiv  inställning till landet och vill att utbildningssystemet gör det som det ska göra, att förmedla en kunskapsmässig stabil plattform för framtiden.

Artikel DN Debatt

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: