Det behövs hårdare tag i skolan, inte tvärtom

Barnombudsmannen (BO) kräver att kränkningarna av barn i skolan måste upphöra.

Med detta menar man två saker:

1.
Trakasserier mellan elever
2.
Våld från vuxna i skolan

Punkt ett kan man hålla med om.  Punkt två är minst sagt tveksam.

Ungarna är numera medvetna om sina ”rättigheter” och gnäller om kränkning så fort en lärare rör vid dem. Eller det är snarare föräldrarna som gör anmälan när deras busfrö blivit ”kränkt”.

BO vill inskränka skolpersonalens  rätt att använda all form av fysiskt tvång.

Sanningen torde vara den rakt motsatta. När ungarna mobbar varandra fysiskt så vågar många lärare inte ingripa inför risken att bli anmäld och till och med åtalad vilket kan medföra avsked pga rygglösa rektorer.

Skollagen är för otydlig det har BO rätt i men åtgärden är inte den BO föreslår utan den rakt motsatta.

Förslag till skrivning i skollagen:

1.
Skolpersonal har rätt att använda det våld som behövs för att upprätthålla disciplin på den arbetsplats som skolan är.

2.
Skolpersonal har rätt att använda våld för att hindra våld mellan elever eller för att skilja dem åt.

3.
Skolpersonal har rätt att använda våld för att försvara sig själva vid angrepp

Med våld avses det som behövs i varje situation utan övervåld. Var den gränsen går kan sannolikt svår att bedöma i vissa fall. En del fall går troligen till tingsrätten. Då bör gälla att domstolen ser med samma ögon på händelsen som vid bedömning av övervåld från poliser, dvs en förstående syn på skolpersonalens situation.

Denna tydligare skrivning gör att argumentet ”kränkning” i stor utsträckning försvinner.

Sedan gäller att rektorer skall stödja sin personal, inte fungera som åklagare.

Disciplinproblemen i skolan började direkt efter att centerpartiet för några decennier sedan lyckades att genomdriva ett förbud mot ”aga” i skolan. ”Nu får de inte röra oss” hette det bland ungarna, problemen började direkt.

Vad var orsaken till detta förbud? Flumskolans uppstart, drev av slaskpressen var sannolikt orsaken.

Barn är omogna individer och har inte det ansvar  för sitt eget beteende som vuxna har. Det torde föräldrar känna till från hemmiljön.

Det innebär att lite hårde markeringar är nödvändiga ibland. Det kallades uppfostran förr. På 70-talet var det oerhört fult och ersattes av modet ”fri uppfostran” som inte var någon uppfostran alls, detta förvärrade situationen i skolan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: