Förbifart inget lokalt problem

På DN debatt protesterar en hord professorer mot förbifart Stockholm.

Skälet som de anger är att det är ett förlegat projekt, utvecklingen i Stockholm har förändrats. Det låter som om de är miljöpartister samtliga. Precis som om detta projekt skulle vara ett rent  lokalt Stockholms- projekt! Bara för att några närliggande förorter skulle kunna utnyttja leden.

Det heter ju ”förbifart” Stockholm. Ett av huvudskälen är att leda rikstrafiken förbi Stockholm, speciellt den tunga trafiken, i stället för att låta denna blockera Essingeleden och spy ut mängder med avgaser.

Problemet är kanske att leden har lagts för nära Stockholm. Lägg den i stället någonstans vid Södertälje så försvinner miljöpartiets lokala problem.

Eller ännu radikalare, gör en förbifart väster om Södertälje, en ny led mellan E4 och E20, och gör överfarten vid Strängnäs.  En upprustning av sträckan Strängnäs – Uppsala blir sannolikt nödvändig , frågan är vad denna kostnad blir jämfört med det mycket dyra tunnelgrävandet med nuvarande lösning.

Då blir det en renodlad lösning för rikstrafiken.  Alla större städer har förbifarter, för att leda rikstrafiken utanför staden. Stockholm verkar lite efterblivet i detta avseende.

Sedan måste städer ha lokala ringleder för lokaltrafiken. Dessa måste planeras långt innan marken exploateras, har man missat det i Stockholm?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: