Marxisterna vill fortsätta med flumskolan

En ny löjlig debatt om betyg från 4:an har poppat upp. Det finns ingen forskning som stöder det säger  skolmarxisterna som kör på i gammal stil för att om möjligt fortsätta med sabotaget av skolan.

Nu senast en ”professor” i SVD . Jodå  han har lärt sig fina ord,”summativ” och ”formativ” bedömning.

Det förra innebär att man anger ett betyg vid kursens/utbildningens slut medan det senare innebär en kontinuerlig information till eleven med tips om vad han skall förbättra.

Det uppenbara är att bägge varianterna bör användas. Ett betyg förhindrar självklart inte stöd och info till eleven under kursens gång.

Bland de enfaldiga argument som framförs är att eleven blir knäckt av att få ett dåligt betyg. Sannolikt så visste han själv att han var svag så en bekräftelse gör ingen skillnad. Snarare tvärtom de som har en sund inställning skärper sig och blir bättre.

Betyget är ju inte till för bara eleven. Det skall ge information till lärare, rektor och föräldrar om eleven, om skolan samt för statistik.  Vi vet ju hur det gått med betygsfritt till och med 7:e klass. Elever i 9:an som vare sig kan läsa eller räkna. Var det bra?? Säkert för marxisterna , en framgång för deras medvetet destruktiva arbete.  Odugliga lärare hjälpte till i sabotaget. En av dem blev tillfrågad varför han  inte tidigt redan i mellanstadiet vidtog stödåtgärder. Hans svar var: ”Jag ville inte stigmatisera honom…..”. Han lät medvetet honom fortsätta och därmed få sin framtid förstörd.

Han hade säkert stöd av rektorn som i sin tur hade stöd av Lpo94 där det står att eleverna skall så mycket som möjlig  planera och sköta sin egen utbildning. Å andra sidan står det också att elever som behöver det skall få stöd.

Inga betyg, slapp kontroll, brist på krav, katastrofala styrdokument  skapade en skitskola. Politikerna stödde i det längsta denna skitskola, inte minst moderaterna.

Nu kommer det rapporter från universitet och högskolor att antagna har så dåliga förkunskaper att det knappt går att bedriva någon högre utbildning. En del kan knappt läsa, många har kunskaper på grund-skolenivå.

Hur har man kommit genom gymnasiet med dessa kunskaper??  För det fordras odugliga lärare och rektorer.

I nästan alla länder har man betyg från tidig ålder. Det hade vi även i Sverige till slutet på 70-talet då regeringen Fälldin beslutade om betygsfrihet till och med 7:e klass.

Betygsfrihet  är bara hjärnspöken  hos dessa  odugliga svenska  ”forskare”. För en säker  kontroll och uppföljning så bör betyg från 1:a klass införas omedelbart.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: