Rätt men trögt som vanligt

Så var det dags igen med ett utspel om skolan. Sänkt betygsålder.  Naturligtvis rätt.  Kritiseras förstås av slaskpressen som alltid oppurtunistiskt har stött flumskolan i det längsta.

Vänstervridna  flumrektorer, forskare och politiker får breda ut sig och förklara hur dåligt det är.

Råkade sätta på TVn när Björklund presenterade förslaget. Han visade en uppställning på vilka länder som hade betyg från låga åldrar. Det var en mycket stor majoritet som hade betyg från klass 1.  Det var  i stort sett bara de skandinaviska länderna som umärkte sig negativt med sena betyg.

Korkade motargument:

1.
”Stigmatiserande” att sätta betyg på 10-åringar. De tappar motivationen om de får F. 
För några år sedan intervjuades ett par sjuåringar om detta. ”Jaa  får man dåligt betyg så får man väl plugga mer för att bli bättre…”.
Det förstår  sjuåringar men inte flumrektorer och dito lärare.

2.
Betyg ger inte mer kunskap  bara för att man mäter.
Pinsamt korkat. Betyg fyller fem behov: Lärarens kontroll på att eleverna har uppnått tillräckliga kunskaper. Rektorns kontroll att undervisningen fungerar på skolan. En information till eleven vad han uppnått. Information till föräldrarna hur det går för deras barn.  Information till högre instans om hur skolan fungerar.

Var det svårt?

Indirekt så kan betygsmätningen mycket väl ge högre betyg pga eleven inser att han måste jobba mer.  Eleverna är nog inte lika korkade som flumgänget vill göra gällande. Å andra sidan har det inte varit lätt att höja sig när det står i läroplanen att eleven skall sköta sin egen utbildning. Just den skrivningen har försvunnit från Lgr11 men mycket annat dumflum kvarstår som gör det svårt i skolan.

3.
Yngre barn kan inte skilja på om betyget avser dem själva eller ämnet
En ”professor” från en ”högskola” långt ute i skogen påstår det. När jag gick i skolan så hade vi  inga som helst problem att förstå att betygen gällde ämnet vi läst i 1:a och 2:a klass.

Det är bara en av dessa konstruerade idiotargument som dessa inkompetenta mörkröda ” ”forskare” ”  fantiserat ihop. Allt för att förhindra betyg och därmed sabotera utbildningen. Vore intressant att höra  hur de vill förklara att det funnits elever i 9:an som varken kan läsa eller räkna. Det är marxisternas avsikt. Att medvetet skapa ett okunnigt , beroende och lättmanipulerat proletariat.

Vissa lärare och elever säger att det blir ”stressigt”.  Har man följt med i kursen och läst på ordentligt så blir inte prov något problem. Försöker man däremot läsa in kursen några dagar för provet då blir det stressigt. Ganska självförvållat. En elev sade att ”då får man ju plugga, då blir det mindre fritid”.  Grundskolan är inte en fortsättning på dagis som många tycks tro. Det skall inte vara en lekstuga, men i verkligheten tycks det vara det på många håll. Pga svag skolledning som inte vågar peka med hela handen och klargöra vad som gäller.

Slutklämmen var dock egendomlig som mycket annat som kommer från denna minister. Förändringen skall inte införas förrän 2017!!!

”Vi hade kunnat infört detta redan i höst men lärarna har ju så mycket annat nytt” ungefär.   Nästan hånfullt så skjuter han fram  denna extremt enkla förändring 2 år!!!

Detta är egendomligt precis som det idiotiska beslutet att införa 9000 extra platser i lärarutbildningen.

Björklund börjar mer och mer framstå som underlig figur som kan misstänkas för en icke ljustålig agenda.  Vilket också blir regeringens agenda.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: