Den nya grammatiken

Rubrik i SVD:  ”Det är oförskämt, jag har ju på mig byxor”  

Förr i tiden, för inte särskilt länge sedan hette det ” Det är oförskämt, jag har ju byxor på mig”.

Fler ex: ”Jag tar ett äpple till”

Nya grammatiken: ”Jag tar ett till äpple”

Att det skulle ha skett någon grammatisk nyordning i språket  proklamerat från någon institution tvivlar jag på. Det är snarare en följd av bristande kunskaper i svenska språket, orsakade av den flumskola  som (s) och (m) är huvudansvariga för de senaste 20 åren.

Om jag inte missförstod ett TV-program nyligen så är det tydligen så att även invandrare som är födda i Sverige läser svenska som andraspråk!!

Så vad  kan man förvänta sig?

Detta nyspråk har blivit  en modegrej i media. Såg nyligen en textad film på TV med detta Rinkeby(?)språk.

Kommentera

