Boeing 737

För tredje gången så har ett hål i taket på en Boeing 737 uppstått under flygning på hög höjd.  Vid det första tillfället i närheten av Hawaii så sögs en flygvärdinna ut och omkom.

Sådant här får inte förekomma.  Det är mig veterligen första gången som en flygplantyp uppvisat ett så katastrofalt fel i konstruktionen.  I ambitionen att göra flygplanen så lätta som möjligt så försöker man optimera konstruktionen map  hållfasthet och vikt.  Frågan är om man
insett vad som händer med ett gammalt flygplan som har gjort ett stort antal starter och landningar.

Här har man uppenbarligen gjort ett rejält misstag.

Det är inte första gången som det har förekommit katastrofala fel på denna flygplantyp.  För ca 20 år sedan så upptäcktes indikationer på att ett styrservo till sidrodret reagerade åt fel håll vid aktivering av sidrodret.

Felet var svårt att identifiera. Ett antal krascher inträffade där människor omkom innan Boeing erkände ett konstruktionsfel och bytte ut servona.

Senare tillägg:
Undersökning har visat att plåtarna var felnitade. Vissa nithål var tom större än nitarna!!  Vilken kvalitetskontroll har detta företag i sin produktion?? Och  han som monterade och nitade?   Pryo eller vad?

Ny Teknik – rapport

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: