Björklund pudlar och bluffar

I DN skriver Jan Björklund – skolminister – att ett förtydligande har skett i skolförordningen om hur skolarbetet, undervisningen skall bedrivas.  SVD har en referens till artikeln.

Slutligen har politikerna tvingas att inse att de är genomskådade, en omvändelse under galgen.  Den katastrofala flumskola som de i det längsta försvarat måste läggas ner och en återgång till beprövade och fungerande undervisningsmetoder måste ske.  De tvingas erkänna att den hånade ”kateder”-undervisningen måste återinföras.

I slutet på artikeln skriver Björklund:

”….Pedagogiska trender har länge drivit lärarna bort från lärarledd undervisning. Den utvecklingen måste brytas och lärarna måste åter ta plats i klassrummet. Genom att undervisa, instruera och vara lärare kan lärarkåren vända skolans negativa trend. Det är hög tid att låta lärarna vara lärare….”

Han försöker antyda att det är någon slags inofficiell ”trend” inom lärarkåren att de i praktiken  avskaffat undervisning och ledarskap i klassrummet!!

Snacka om fräckhet!!!

Det är klart beordrat i Lpo94, den rådande läroplanen att det skall vara så.  Den läroplan som Björklund och alla andra politiker stöttat i det längsta.  Dvs politikerna ha själva beordrat avskaffandet av effektiv undervisning.

Så här står det i Lpo94:

2.3  Elevernas ansvar och inflytande

”……Elevernas kunskapsmässiga och sociala utveckling förutsätter att de tar ett allt större ansvar för det egna arbetet och för skolmiljön, samt att de för ett reellt inflytande på utbildningens utformning…..”

Mål
Mål att sträva mot
Skolan skall sträva efter att varje elev

tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö
successivt utövar ett allt större  inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan …

RIKTLINJER

Läraren skall
* Utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan.
(Detta finns kvar även i den nya läroplanen Lgr11)

*.…….se till att alla elever………får ett reellt inflytande på arbetssätt , arbetsformer och undervisningens innehåll samt att se till att detta inflytande ökar med stigande ålder och mognad.

2.7 BEDÖMNING OCH BETYG

Mål

Mål att sträva mot
Skolan skall sträva efter att varje elev
* utvecklar ett allt större ansvar för sina studier  och
* utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna.

Från artikeln:

”…..Mest flagrant var den policyskrift vid namn ”Resultat i fokus” som Kommunförbundet försökte föra in som en del av löneavtalet år 2000. ”Undervisning undviker vi helt”, stod det i skriften, eftersom begrepp som elev, undervisning och lärare var ”bundna till vissa roller och relationer”…..”

Helt otroligt!!! Kommunförbundet försökte beordra kommunerna att skippa undervisningen i skolorna. Det är precis vad de gjort!!

Vilka blir konsekvenserna för dessa individer som står för detta sabotage av nationen??   Tio eller femton år bakom galler??

Inga alls, detta tas med en axelryckning av alla, media som politiker. Var finns mediadrevet??

Observera att det egna ansvaret gäller även lågstadiet!!  Undra på att elever inte kan räkna eller läsa i nian!!!

TV serien ”Klass 9A” har på ett brutalt sätt visat verkligheten.   Politikerna insåg till slut att slaget var förlorat och nu pudlar Björklund som företrädare för politikermaffian.

Ett tack tack till Stavros Louca och de andra.

SVD
DN


Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: