Fallolyckor helt i onödan

1400 individer dör varje år pga sk fallolyckor. Dvs mest  äldre som snubblar och bryter något, sannolikt ben.  Vården för detta kostar 11 miljarder.

Skrämmande. Speciellt som det är uppenbart varför det sker och att det är enkelt att kraftigt reducera dessa siffror.

Orsaken till fallolyckor bland äldre är brist på fysisk styrka. Framför allt avgörande är brist på  kraft i benen.  Brist på kunskap om fysisk träning, brist på kunskap om konsekvenserna om detta är orsaken till att inget görs vare sig från individens sida eller från aktuella institutioner och myndigheter.

Folk sitter hemma och tittar på TV eller gör ingenting alls. Följden blir att muskelmassan minskar och förtvinar. Samtidigt med denna negativa process så urkalkas och försvagas skelettet.  Man får två negativa processer på en gång. Resultatet blir mindre ork i armar och ben samt svagare skelett.

Pga av den minskade muskelstyrkan i benen så tappas  kontroll och styrning av benen. Följden blir att de snubblar på sådant som man normalt inte snubblar på, mattor, trösklar eller annat banalt. Eller man förlorar balansen pga att den bristande muskelstyrkan  inte räcker för  att snabbt korrigera ett snedsteg.

Man faller och bryter ett ben vanligast.  Bidragande till benbrottet är det försvagade benstommen som är en följd av bristande fysisk aktivitet.

Vänder man på det förloppet, dvs bedriver enkel fysisk styrketräning så uppstår motsatt effekt, musklerna stärks, benstommen urkalkas inte, man kan kontrollera benen mer exakt, undviker att tappa balansen.  Man undviker fall och den möjliga katastrofala följden.

Det viktigaste är att hålla tillräcklig benstyrka.  Det som behövs är banalt enkla övningar. Några knäböjningar varje dag  räcker långt.  Det är inte nödvändigt att gå  en sträcka varje dag som ofta sägs. Att slögå ger inte så mycket styrketräning även om detta också är nyttigt ur andra aspekter som tex konditionsträning. Det viktigaste är inriktning på ren styrketräning.

För bara 10-20 år sedan hade man uppfattningen att efter 65-70 års ålder så går det inte att träna kroppen.  Det är rent nys. Musklerna kan tränas oavsett ålder även om det går lite trögare vid högre ålder.

Med ganska enkla  medel så borde både antalet dödsfall och kostnader kunna halveras. Det behövs i stort sett bara information till äldre och råd hur man skall träna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: