Byt bolag!

Nyligen var det ett inslag i TV där man redovisade hur ett försäkringsbolag med fräcka metoder försöker blåsa skadeoffer på ersättning. Jag har noterat en del om detta bolag  tidigare:

1.
Kollision bakifrån
För ett par års edan så blev en bilist påkörd bakifrån sedan han kört upp på en större väg via påfartsramp. Av omständigheterna så framgick att det var den påkörande som felat. Bolaget vägrade betala ut pengar till den  påkörde. Det blev svåra skador på bilen. Bolaget hävdade att det var hans fel.  Oriktigt och oförskämt.

2.
Bilförsäkring
Jag hade ett par försäkringar hos bolaget för ett par år sedan, bla en bilförsäkring. Jag tänkte överföra försäkringarna till ett annat bolag för att samla försäkringarna på ett ställe. Jag har en gammal bil och kör lite. Då säger bolagets tjänsteman att om jag hör av mig i tid före förfallodagen nästa år så kan jag få en rejäl rabatt på bilförsäk- ringen. OK det gjorde jag. Jag talade med en annan person och påpekade vad de sagt förra året. Han kollade med någon och meddelade att det var inte möjligt. Bara en marginell sänkning på högst en tia. I klartext: Den som gav löftet året innan råljög mig rakt i ansiktet. Tydligen den moral som gäller på detta bolag  numera. Jag sade självfallet upp bägge försäkringarna.

3.
Whiplash
Som meddelades i TV-programmet så hade två kvinnor fått  Whiplash- skador och var helt eller delvis oförmögna att arbeta.  Bolaget letade upp gamla ickerelevanta problem som var många år gamla och sade att skadorna berodde på detta. För att blåsa dem på miljoner i ersättning. Med en sällsam oförskämdhet.

Denna fräckhet från försäkringsbolagens sida påminner om när stora företag försöker stjäla patent från enskilda uppfinnare eller små företag.  De vet att motparten inte klarar en juridisk process varken ur resurssynpunkt eller ekonomiskt.  Helt fräckt så tar de över patentet.

Försäkringsbolagen har horder med jurister som kan knäcka en enskild som har mycket begränsade resurser.  En av kvinnorna hade lagt ut 1 miljon i juridiska kostnader men förlorat mot bolagets  fräcka argumentering.

Bägge problemen kan lösas enkelt: Staten ställer upp med de ekonomiska medel som behövs. Det innebär att patentstjälare och försäkringsbolag inte ens kommer att försöka blåsa enskilda personer.

Bolaget har engelska ägare via ett utländskt dotterbolag.  Det förefaller som vinstmaximering med engelska Boultbeemetoder är det som gäller numera.

Det aktuella bolaget gjorde en vinst 2009 på ca 2 miljarder. De  antyder  att man är trygg med deras försäkringar.

Kommentera

