Widman har rätt!

För en gångs skull så är Allan Widman inne på rätt linje.  När vi skall utveckla nästa flygplan så skall  INTE  motorn komma från USA.   Det är önskvärt med samarbete med andra länder för att sänka kostnaderna, med Finland tex om inga andra alternativ finns.

Nu säger en kommentator att det redan är på gång, en projektering av nästa flygplan med  de större europeiska länderna. Motorn i det flygplanet skall självfallet utvecklas i Europa.

Det är det näst bästa även om inte motorn blir helt svensk.  Av dryga 50 inkomna kommentarer så tar ingen upp ett av de tyngsta skälen till att utveckla en svensk/europeisk motor – att bli oberoende av USA i detta avseende.

Ett nytt flygplan skall inte ens ha en skruv eller mutter från USA.  Det bör vara en mycket tung punkt i specifikationerna.

Att göra sig militärt beroende av en skurkstat som USA är rent kriminellt.  Mindre länder som eventuellt vill köpa vill inte vara beroende av USA. Om det svenska flygplanet konkurrerar med amerikanska flygplan så kan USA stoppa affären  med hot om uteblivna leveranser. Om USA inte gillar att vi säljer till visst land,  samma sak.

Det är bara  folk  som gärna åker till Israel på semester  som vill göra oss beroende av USA.  Mycket riktigt så köper FMV militär materiel från Israel.

I morse hörde jag om svenska vapen som  USA överfört till Irak.  Någon krävde att försäljning till USA stoppas. En expert säger då  det går inte för att då kan USA stoppa försäljning av militär materiel till Sverige. Dvs vi är redan djupt beroende av USA!!

Vilka idioter har skapat denna situation??  De främsta 5:e-kolonnarna kallas moderater, de har mer eller mindre utlämnat Sverige till USA. Att dessa kunde vinna valet det säger allt om socialdemokraterna.

SVD

Annonser

3 Responses to Widman har rätt!

  1. Edis skriver:

    Nej, Widman har inte rätt. Vet man inte vad det talas om så kanske man också ska hålla tyst?

    Vad Widman vill göra är alltså att vidareutveckla RM12 vilket är en motor baserad på General Electrics F404 med vissa modifikationer för att bland annat ge bättre driftsäkerhet för en enkelmotorsinstallation som Gripen.

    Saab har dock redan för Gripen NG demonstratorn, alltså kommande JAS 39 E/F Gripen som det talas om här, valt att installera en General Electric F414 motor istället. F414 är en vidareutveckling av F412 som i sin tur är en utveckling av F404 vilket är en modernare och starkare motor som bland annat sitter i amerikanska Super Hornet. Att välja att vidareutveckla den äldre och svagare motorn vore mycket olyckligt.

    Något ”nytt” stridsflygplan handlar det egentligen inte om, bara en ny version av Gripen, och bägge motorer är i grunden amerikanska.

  2. Reflektioner skriver:

    Om det är oklarheter så är det Widman som står för det. RM12 är en amerikansk motor modifierad av Volvo. Väsentliga reservdelar torde dock fortfarande köpas från USA. Dvs ett totalt beroende av USA.
    F414 monterades i NG av tidsbrist. Annars så hade den vässade RM12 valts. Skulle Saab välja F414 så kommer Volvo inte att ha något större inflytande över den. Beroendet av USA ökar. Fö så torde motorn i Eurofighter vara likvärdig med RM12. Det borde vara ett bättre alternativ att satsa på.

  3. Edis skriver:

    Nej, en trimmad RM12 är inget man väljer frivilligt. Dessutom har man redan tidigare velat byta ut motorn då den är för klen.

    RM12 är en redan upptrimmad variant av F404 som ger 80,5 kN statisk dragkraft, ursprungligen utvecklad för F/A-18 Hornet. Ökar man detta med ca 20% så är man uppe i drygt 97 kN. F414 vilket är en modernare motor med lägre bränsleförbrukning ger 98 kN statisk dragkraft, men så finns också F414 Extended Performance Engine och då ökar dragkraften till 119 kN. Därtill så finns ytterligare framtida marginal för effektökningar.

    EJ200 som sitter i Eurofighter är på 89 kN, dvs även denna erbjuder inte önskad effektökning.

    Det finns egentligen inte någon anledning att inte välja en amerikansk motor för Gripen, även med annan motor kommer man fortfarande behöva USA’s tillstånd för att sälja planet då det är mer än motorn som är amerikansk.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: