Revolt i flygvapnet ?

Nu börjar det bubbla på allvar i försvaret, piloter strejkar i något maskerad form mot den misshandel som moderaterna mfl utsatt försvaret för.

Ett av skälen är nytt anställningsavtal som innebär utlands- tjänstgöring.   Lönerna har i praktiken stått stilla ett antal år. Det är tegelsten på tegelsten som lagts i ryggsäcken under årens lopp som de säger.  Det är kanske det här som är nödvändigt för att det skall hända något i försvarsfrågan, en revolt inifrån.

Att flyga är en sak, men har man  ens beväpning till JAS?  En ny jaktrobot –  METEOR – kommer men har försvaret råd att köpa den annat än några demoex?  RAF skall ta den i bruk 2015,  vad har JAS till  dess? Är det Sidewinder, en urgammal amerikansk kortdistansmissil som  fortfarande gäller ?  Hur är det med missiler mot markmål? Är det Maverick som gäller fortfarande? Gammalt amerikanskt gods.  Bara det att den är amerikansk är en obehaglig belastning. Målstyrda bomber skall vi väl inte ens tänka på?

Ett flygplan är bara en plattform som skall leverera vapen mot målet. Flygplan utan vapen är naturligtvis  värdelöst.

Har svenska politiker förstått det?  Det är alldeles för mycket begärt.  Var finns försvaret i valdebatten?   Bara marginellt, det som diskuteras är inte förstärkning utan hur mycket som skall dras ned.

Senare tillägg: Jag ser att Sidewinder har ersatts av IRIS.  Det var på tiden. Både IRIS och METEOR är europeiska projekt vilket är  bra för att minska beroendet av USA.

SVD

Annonser

6 Responses to Revolt i flygvapnet ?

  1. Gringo skriver:

    Nej, det var ingen strejk. Vi kände att vi behövde tid att diskutera igenom det nya avtal arbetsgivaren vill att vi undertecknar, men som det inte ges någon information om vad det egentligen innebär. Förtroendet för Försvarsmakten som arbetsgivare är efter flera incidenter lågt inte bara bland oss piloter.

    Det har noll och inget med moderaterna eller något annat parti att göra.

    • Reflektioner skriver:

      Strejk i maskerad form skrev jag. Det var en stark markering som gränsar till strejk. Jag gissar att militära piloter inte kan strejka.

      Politikerna är ansvariga för försvaret och dess organisation och ekonomi. Den turbulens som rått inom försvaret är de i allra högsta grad ansvariga för.

  2. Gringo skriver:

    Återigen, det är inte att strejka. Alla försvarsmaktsanställda som anser att verksamhetssäkerheten är hotad har rätt att sätta stopp. Så skedde ej nu, utan den normala verksamheten ställdes, MED tillstånd av arbetsgivaren, för att diskutera avtalet.

    Du har rätt i så mån att politikerna ytterst är ansvariga för hattandet i inriktning för försvaret och ekonomi.

  3. drgross skriver:

    Det går utmärkt för piloter att strejka.
    Ingångslönen har sedan 1999 sänkts med över 30% och är idag exakt samma som den var då.
    Ingen har strejkat ännu men snart kommer det hända saker, wait and see

  4. Jan skriver:

    Dax att vakna upp?
    Pentagon’s New Global Military Partner: Sweden
    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=20766

    • Reflektioner skriver:

      Instämmer helt. Bra länk.

      Övriga: Läs hela.

      Några utdrag:

      Pentagon’s New Global Military Partner: Sweden


      Al Burke and his dedicated colleagues with the Stop the Furtive Accession to NATO initiative in Sweden are conducting a tireless campaign to sound the alarm over the surreptitious and accelerating drive to integrate the nation into NATO’s – and the Pentagon’s – global military sphere. [2] ”

      …………………
      ” late July and early August the U.S. 555th Fighter Squadron with 250 airmen spent two weeks in Sweden conducting air-to-air and air-to-ground exercises with the host country’s air force during which ”the U.S. Air Force worked side-by-side with their Swedish allies both in the skies and on the ground conducting more than 180 flying missions that tested their air combat capabilities as well as their precision weapons scoring….”

      ………………………

      ”The deputy commander of the participating Swedish unit, Övlt (Lieutenant Colonel) Harri Larsson, stated on the occasion: ”We really appreciate working with the U.S. Air Force because it gives us dimension…training with someone else, other equipment, other tactics, working in the English language, which is not our native language….I believe it gives us a lot of good experience which we can use in the future.”

      He added that the air combat exercises were important for integrating the warfighting capabilities of his nation’s Gripen pilots with U.S. F-16 Fighting Falcon counterparts. ”They can improve their training and we become more interoperable.”

      Larsson also revealed the purpose behind the joint maneuvers: ”Our government wants us to become more flexible and be able to, on a short notice, go abroad. (Therefore), we need to work with other countries, especially the U.S. (as) the U.S. is the biggest contributor to NATO and the UN. [F]rom our point of view it’s necessary to work with the U.S.”

      As the American squadron returned to the Aviano Air Base in Italy, Övlt Larsson said ”the F 21 Wing hopes to host its American allies again in the near future.” [16] The F 21 Wing, also known as the Norrbotten Air Force Wing, hosted the fifty NATO warplanes used in last year’s Loyal Arrow war games.

      Last week the U.S. Chief of Naval Operations Admiral Gary Roughead arrived in Sweden to inspect some of the country’s warships and a submarine and meet with his counterpart Rear Admiral Anders Grenstad to ”discuss present and future operations between the two navies in the region and around the globe.” [17]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: