Självmordet slutfört

Så har då det långdragna självmord som amatörerna i Trollhättan sysslat med  i mer än 20 år kommit till ett slut.

Trollklypa GT var minsann likvärdig med  Mercedes och BMW.   Med skygglappar modell större och intensiva navelstudier så   blev slutsatsen att Saab 99 skulle  fortsätta att tillverkas i lätt modifierad form.  Saab 9000 som var  en attraktiv bil utvecklades inte och avvecklades eftersom den inte påminde om Saab 99.

För att slippa besvärande åsikter från kunderna så undvek man – såvitt jag förstår – marknadsundersökningar som kunde ge info om vad potentiella köpare ville ha.

Västsverige med den mentalitet som finns där är nog inte rätt ställe för bilindustrin.

Hade Saab legat i Småland så hade sannolikt aldrig en nedläggning skett.  Antag rent hypotetiskt att Saabs ledning, konstruktions- och designteam hade bestått av sydkoreaner.  Tja försäljningen hade väl legat på minst  500000 bilar per år, minst 4 – 6  modeller i produktion, täta modellbyten.

GM satte spiken i kistan. Men GMs skuld är begränsad. GM detaljstyrde knappast inte Saab utöver vissa strukturgrepp som att ha viss teknik gemensam med Opel.  Designen skötte Saab själva med känt resultat. Växellådsproblemen som funnits en massa år har inte åtgärdats. Satsning på maffiga motorer istället för att utveckla små effektiva motorer. Det är Saabs ledning som i hög grad orsakat problemen.

Följande avspeglar den mentalitet som råder i Västsverige. I början av 90-talet frågar en journalist en teknikansvarig på Volvo varför deras bilar drog så mycket bensin. ” .. Det spelar ingen roll eftersom bensinen är så billig i USA”. För några  år sedan  kom en journalist på att Volvo hade en liten effektiv motor färdig. ”När skall ni sätta den i produktion?”  ”Det gör vi när kunderna och marknaden efterfrågar en sådan motor….”

Det är ingen tillfällighet att både Volvo och Saab sålts. Saab läggs ner och Volvo är på väg till Kina. Nu får de tid till det de helst vill där nere: Att vara hemma och vara ”go göbbe.”

SVD1
SVD2

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: