Skolan – en bakgård

En yngling från Falun har löst ett komplicerat matematiskt problem. Glädjande att att det finns någon som lyckas i den svenska skolan.  Det beror nog mindre på skolan,  sannolikt mer  på naturlig begåvning och stark motivation.

I Computer Sweden  kan vi läsa att 3 av 4 lärare inte har en egen dator!!!

Man fullständigt baxnar.   Fortfarande så gäller troligen att  lärarna inte har ett eget tjänsterum!   Det fanns tydligen något som kallades/kallas  ”lärarrum”, något slags kollektivt  rum där lärare förväntas göra  allt som har med lärarjobbet att göra.

Hur  skall man kunna jobba under sådana förhållanden??

Samtidigt får lärarna skylla sig själva. Det har tydligen varit någon slags  praxis att så fort det inte är lektion så åker läraren hem. En slags  nomadiserande tillvaro där läraren dyker upp med en axelremsväska två minuter före lektion och försvinner lika fort när den är slut.

En amatörmässigt beteende både från lärarna  och skolledningen som tillåter detta.

En lärare skall självfallet ha ett eget tjänsterum där han kan ha allt det material som behövs för att förbereda lektioner och utveckla sin verksamhet. Samt att ta emot elever för att diskutera diverse frågor.

I detta arbete så är en webbansluten kapabel dator en självklarhet.

Man kan fråga sig  vad  de fackliga  organisationerna gör i dessa frågor??

Samt skolledningar och  och överordnade instanser.  Det är tydligen lika slappt hela vägen. Det finns ingen professionell attityd någonstans.

I en annan artikel  i DN så anmäler lärarna skolan till Arbetsmiljöverket pga omöjliga arbetsförhållanden. En massa administrativt skit belastar lärarna så att de hinner inte med vad de skall ägna sig åt, lärarrollen.

Att  lokala politiker inte är intresserade av skolan det fås ofta bekräftelse på. Även på riksnivå är intresset ljumt.

Tre av fyra regeringspartier motsätter sig förstatligande av skolan.  Det betyder att de vill att nuvarande missförhållande skall bestå eftersom kommunaliseringen är  stor orsak till problemen. Endast (fp) vill förstatliga.

Senare tillägg:

I VLT så skriver Richard Appelbom en krönika där han menar att Björklund argumenterar mot sig själv. Nu vill han förstatliga, när han var skolansvarig i Stockholm så utnyttjade han friheten för att  styra in skolan på ett bättre spår.

Ja den möjligheten finns men den kan utnyttjas även åt det destruktiva hållet. Kommer vänstern till makten igen så kan de utnyttja makten till  en fortsatt destruktiv skolpolitik.

Det nuvarande tillståndet där skolans resurser bestäms från år till år beroende på  konjunktur och  budgetläge i den lokala kommunen får inte   fortsätta.

Ett förstatligande skall i första hand ge skolan ett stabilare ekonomiskt  underlag så att en långsiktigare planering kan göras.

Det finns skräckrapporter från skolor där eleverna inte har riktiga läroböcker, får anvanda  kopierade aktuella avsnitt eller får ärva nerkladdade böcker från tidigare årskurs. Man kan tro att det gäller ett U-land.

Regeringen tycker att lärarlönerna skall höjas men har ingen möjlighet att realisera detta. Kommunnerna  struntar fullständigt  i regeringens uppmaningar. Lärarna får samma standardhöjningar som städerskor och andra.

Detta är ett starkt skäl för förstatligande.

Ett förstatligande behöver inte gälla  i alla avseenden. Det kan möjligen finnas områden där det  lokala bestämmandet kan kvarstå.

Jag tvivlar ändå på det arrangemanget.  Skolsystemet får inte vara något som man sköter med vänster hand och en klackspark. Det måste finnas en stabil  grund för verksamheten.

SVD

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: