Hemmabio RX-V461

I stället för den BO1400 som jag haft i 39 år så köpte jag en Yamaha RX-V461.

5 X 100 Watt , HDMI, USB-port. Ca 3000 kr. Leverantör: FYNDBÖRSEN. Varför den? Jag har den uppfattningen att Yamaha inte gör skräpprodukter, har ganska hög kompetens inom de områden där de är aktiva om det så gäller motorer, musikinstrument eller HiFi.

Jag kommer mest att använda den till att lyssna på radio och stereomusik. Så varför inte köpa en modern stereomottagare? Två huvudskäl: Att kunna lyssna till primärstereo utvidgad till 5 kanaler. Att kunna plugga in ett USB-minne i burken och lyssna på mp3 – musik, apparaten blir som en speldosa, utan att köra CD eller DVD och byta skivor stup i kvarten.

Mitt första intryck var att min gamla BO lät bättre på låga nivåer. I läge ”Direct stereo” så kopplas signalprocessorerna bort och ljudet går direct i genom apparaten.

Jag är inte helt säker på det. Frågan är om man inte digitaliserar ljudet för att enkelt sköta volym- och tonkontroll med digital teknik.

Jag fick intrycket att ljudet lät lite ”torrt” och instängt. Om det sedan berodde på att BOn gav ett lite lagom tillskott av harmonisk distorsion så att ljudet lät bättre eller om det är något i 461an som ger en annan karaktär det är frågan. Men två förstärkare låter aldrig lika det är välbekant.

Det mesta kan man styra med fjärrkontroll. Dock tycker jag att man missat ett par saker; man kan inte kontrollera tonkontrollerna via fjärren. Inte heller finns det någon balanskontroll direkt tillgänglig. Det finns ett omfattande menysystem där man själv kan ställa in en mängd parametrar, bla nivåerna i kanalerna. På detta sätt kan man reglera balansen men det är ju inte på detta komplicerade sätt man vill ha det vid stereolyssning.

Jag har inte provat DVD- eller CD-spelare då jag inte har någon. Däremot så har jag kört mp3 med USB-minne . Jag har ett stort antal filer med inspelad musik från amerikanska radiostationer. Mest blues och jazz men även en del annat. Rent kvalitetsmässigt så låter det hyfsat. Jag spelade för några timmar sedan ett par stycken med klassisk musik som lät fantastiskt bra. Men det beror mycket på kvalitéten på det de skickar ut från stationerna, det varierar en del även om man väljer högsta bitfrekvensen.

Yamaha säger att vissa mp3-filer kan låta illa eller inte alls. Vad det beror på vet jag inte. Måste ju betyda att de inte följer standardkodning.

Jag har använt burken ca tre veckor. Jag hade en hög uppfattning om Yamaha, men även den japanska solen har sina fläckar. Eller vi kanske skall säga den kinesiska solen eftersom apparaten är tillverkad i Kina. Om det även gäller de dyrare modellerna det vet jag inte. Jag upptäckte efter en tid då jag använt ”mute” på fjärrkontrollen så gick det inte att komma ur det läget. All kontrollelektronik var blockerad, det var nödvändigt att dra ur sladden för att få igång den igen. I bland när man lyssnar på radio så bryts mottagningen och en konstant signal sänds ut i högtalarna. Förmodligen någon av de frekvenser som används vid autokalibrering. Samma sak där, kontrollelektroniken totalt blockerad, man måste dra ur sladden. Yamaha anlitar två serviceverkstäder , en i Göteborg och en i Stockholm. Den i Stockholm kände till felet. En bugg i programvaran får man förmoda. Kineserna har kanske programmerat i C, då blir det så här.

Som sagt det finns mycket menyer att ändra i om man vill. Dock ger användarhandledningen ett intryck av hur presentationen skall ske , flera alternativ att direktvälja. I verkligheten så kommer bara en rad upp i taget , man får stega sig fram.

Om det är det de menar, beskrivningen är bara symbolisk, det är frågan. Jag är inte helt säker på att det är så, jag har intrycket av att någonting är fel. Beträffande USB-kontrollen så är den helt klart fel. Har man mappar i minnet så skall man få upp mappnamn och kunna göra ett val. Detta fungerar inte. Man får i gång spelverket, man kan skifta låt framåt eller bakåt, man pauserar på så sätt att man stoppar pågående låt. När man startar igen så startar låten från början. Man kan även programmera ”repeat” eller ”shuffle”.

Senare insikt, se kommentarer,  det är kanske så att menyerna presenteras On-Screen, man måste ha en TV ansluten. Det kan förklara en del. Användarhandledningen är inte världens bästa.

”Shuffle” fungerar lite egendomligt enligt min mening. Jag anser att spelade låtar skall tas bort från spelprogrammet, nya låtar skall väljas bland ospelade. Så inte här, spelade låtar kan återkomma ganska fort och ibland tar det evigheter innan en viss låt spelas. Bugg eller slapp programmering det är frågan. Har man valt något av de två alternativen skall en symbol för detta komma upp på diplayen. Det fungerar inte. Helt klart ett fel.

Problemet med steroljudet är inte unikt för denna burk. Det är ett återkommande ämne i tester av diverse märken och modeller. Uppenbarligen beroende på att den digitala signalbehandlingen inte håller måttet. Jag vill inte påstå att det låter dåligt. Det är svårt att bedöma absolutnivån då man inte har någon bra referens. Den här förstärkaren har inga lågnivåutångar. Det innebär att man kan inte koppla in  separata effektförstärkare.

Frågan är om effektförstärkarna är ett problem map ljudkvalitén. Sannolikt är effektförstärkarna av integrerad typ. Dvs hela effektförstärkaren finns i ett enda chip.Nästa fråga är om förstärkarna är analoga eller digitala. Det måste vara frestande att göra dem digitala eftersom man då kraftigt reducerar effektförlusterna. Effektförlusterna blir ändå avsevärda om man kör fem kanaler för fullt. Men kan man köra fem kanaler för fullt och få ut 100 watt per kanal? Svaret är nej. Man får troligen ut högst 50 watt per kanal vid fullt påställ. Tillverkarna är inte särskilt ärliga vid angivande av uteffekten.

Harman Kardon är nog den tillverkare som är mest ärlig. Deras effekter tycks vara lägre än andras men är sannolikt värden vid fullt påställ i samtliga kanaler vilka är högre än vad de flesta andra presterar.

Yamaha har en webbsida där de anger tekniska specifikationer för 461. Där står att 461 har linjär dämpning i slutförstärkarna. Det är fel. Det framgår av produktkatalogen.Trots påpekande så ändrar de inte uppgiften. Det ger inget bra intryck.

461 har HDMI-switch. Det finns dock tre olika nivåer på dessa för närvarande.Yamaha uppger inte vilken version som gäller. Inte ens vid direkt förfrågan. Det ger ett underligt intryck. Har de yxat till en egen variant som inte följer standard?

En mindre lyckad konstruktion är nivån till hörlursuttaget. När man sätter in proppen så måste man höja volymen säkert 20 dB för att få normal lyssningsnivå. Om man sedan glömmer att vrida ner nivån innan man tar ut proppen så drabbas man av en ljuchock när högtalarna går ut med den högre nivån. Obegripligt att man gjort en sådan tabbe. Alla hörlurar har likartad känslighet så vad är problemet? Jag har inte kunnat upptäcka att det finns någon möjlighet att justera utnivån för hörlurar.

Apparaten började säljas i juni så den är relativt ny och har som synes barnsjukdomar.

Den som tänker köpa den här burken bör försäkra sig om att de buggar som ovan nämts är åtgärdade i produktionen. Annars åker ni på en fraktkostnad på ca 200 kr för frakt till serviceverkstaden om ni inte bor i närheten och kan köra dit.

Jag köpte min i mitten av oktober och som synes fanns det problem vid denna tidpunkt.

Jag har inga surroundhögtalare än så jag kan inte bedöma en mer avancerad ljudmiljö.

Det finns ett antal program att välja som simulerar olika miljöer och sound. För att få ett korrekt intryck av dessa möjligheter så måste man förstås ha en full uppsättning av högtalare. Får återkomma med detta.

Uppdatering 080101
Jag hade ett USB-minne av fabrikat ”SanDisk” som jag försökte använda i början. Dock inträffade efter ett tag att det blev avbrott och enheten kopplades bort. Genom att ta ut minnet och stoppa dit det igen så fungerade det igen en stund, sedan samma sak, avbrott. Jag köpte ett nytt USB-minne av annat fabrikat. Det har fungerat utan problem. Jag tvivlar på att det är något fel på det gamla minnet. Snarare misstänker jag att programvaran i 461 är för primitiv och intolerant. Minsta avvikelse från standard så flippar den ur.

Jag har sett på en del söktexter att en del frågar om USB och mp3. Är det ovanstående problem eller annat? Skriv gärna en kommentar, det kan vara bra att få veta om andras erfarenheter.

Uppdatering 081204
Jag ser att någon  undrar vad en filterkondensator är. I detta fall avses den i nätdelen. Dess främsta uppgift är att filtrera bort eventuellt rippel från likriktaren. Numera så används mest switchade nätaggregat med hög switchfrekvens så där underlättas filtreringen av rippel. Den andra uppgiften är att fungera som buffertkondensator, framför allt vid höga effekter och låga frekvenser.  Den har ofta ett högt kapacitansvärde, ofta mer än 10000 uF.  (mikrofarad)

Uppdatering 091005
Jag har nu använt burken i snart 2 år så en viss sammanfattning kan göras.  Intrycket av ljudet är att det är hög klass på förstärkeriet, det låter bra om det man stoppar in är bra. Jag lyssnar mycket på mp3 via USB-minne. Även detta låter bra i ”enhanced mode”.  Jag har fortfarande inte skaffat surroundhögtalare så jag kan inte uttala mig om den ljudbilden.  Denna modell har nu utgått och ersatts av 463. Det blev nödvändigt för att rätta till det som var huvudfelet, HDMI-interfacet som tydligen var en hemgjord variant som inte fungerade bra enligt andra användare. Jag hade dessutom ett fel med radion som tystnade och tjöt ibland. Blev en garantireparation.  Förstärkeriet i 463 är med stor säkerhet detsamma som i 461.  Både användare och andra recencenter ger 463 mycket höga betyg avseende ljudet.   Så min grunduppfattning om Yamaha var nog riktig.

Uppdatering 160510:
Jag har nu använt burken några år och en slutsats kan dras. Fjärrkontrollen håller låg klass. Sladdriga gummitangenter som har ett tunt lager av ledande material på kontaktytan. Detta lager slits bort och kontakten slutar att fungera. Ny fjärrkontroll kostade nästan 600 för något år sedan. Detta sänker intrycket av Yamaha som ett kvalitetsmärke. Helt i onödan då det inte är svårt att tillverka en kontroll som håller måttet.

 

10 Responses to Hemmabio RX-V461

  1. Anton Karlsson skriver:

    Hej! Jag tycker yamahan fungerar bra förutom en sak. Jag får inget ljud ur min usb ingång. Jag har provat med ipod, iaudio och 2 usb minnen. Det händer ingenting. Den säger inte att jag har något fel utan den startar bara inte. Det visas inte att det finns några högtalare när jag valt USB på förstärkaren. Kommer inte in i menyerna som det står i boken att man ska göra vid tryck på ”display” utan det bläddrar bara mellan vald ljudinställning och att jag valt USB ingången. Jag har ingen aning om vad som är knas, kan du hjälpa mig?

  2. Reflektioner skriver:

    Hej!
    Det är samma fel på min, DISPLAY fungerar inte. Dock, när du valt USB jobba med (G)-knapparna (ABCDE) och tryck ENTER då brukar det gå igång, brukar vara lite segt när man har nytt i USB-minnet. När du sedan väl kommit igång så startar uppspelningen automatiskt varje gång du väljer USB.

    Det där med högtalarna förstod jag inte riktigt. Är det symbolerna på displayen L , R som försvinner?

  3. Lunkan skriver:

    Go´kväll!

    Tänkte bara ge en kort kommentar angående displayen som du/ni har problem med, om jag inte har missuppfattat helt det du säger så är det så enkelt (vilket dock framgår dåligt av manualen) att vissa delar framgår i en on-screen display om du har en ”videokälla” kopplad till.
    Ska tydligen enligt rykten fungera dåligt med on-screendisplayen om man väljer att ansluta videokälla via HDMI så annan utgång gäller isf…
    Jag har haft samma problem vid autokonfigurering av högtalarna där det efteråt ska kunna ses lite mer ingående resultat, dessa syns endast på on-screen display, fungerar dock att kontrollera inställningarna via manuell…

    Eller är det jag som är ute och cyklar nu??

  4. Reflektioner skriver:

    Lunkan:

    Det kan förklara saken med de tjusiga menyerna i handledningen!

    De tar för givet att man har en TV inkopplad. Det har inte jag så jag blev
    lite konfunderad.

    Förmodlingen har du rätt.

  5. Q skriver:

    Jag får inte mina USB-minnen att lira med receivern vilket är måttligt irriterande. Har provat tre stycken nu (ett dell och två Kingston av olika modell) men det händer inget. Uppenbarligen känner den någonting för den placerar sig själv på USB och när jag rycker ut dem står det ”Disconnected”.

  6. Reflektioner skriver:

    Q:
    Jag hade ett minne av märke SANDISK som bara fungerade delvis. Bytte till ett av märke MICRO vilket fungerar felfritt. Har du använt ABCDE-knapparna och ENTER på fjärren sedan du stoppat in minnet?? Jag tror man måste göra det första gången man använder minnet. Sedan fungerar det direkt när man stoppar in minnet. Samma sak när den spelat hela listan.

    Hur gammal är apparaten? Som synes ovan så hade jag en del buggar i min som nu har reparerats. Är den färskare än 6 månader så borde det inte finnas några buggar.

  7. Q skriver:

    Yes, provade att trycka på F- och G-knapparna men det löser inte problemet. Receivern svarar inte alls.

    Ska prova med ett nytt minne från jobbet imorgon. Hur som helst, tack för intressant läsning 🙂 Köpte min receiver från Fynda.se för någon vecka sedan. Exakt hur gammal den är vågar jag dock inte svara på.

  8. M skriver:

    Hur har det gått med det nya USB-minnet? Vi får inte heller fram ngn meny på reciever displayen. F- och G-knappar fungerar inte. Vad göra?

  9. Reflektioner skriver:

    M:

    Hej!

    Jo det har gått bra med USB-minnet. Jag upptäcker att jag skrivit fel i en kommentar. Skrev F-knappar när jag menade G-knappar dvs ABCDE- knapparna. Har ändrat nu.

    Menyerna finns inte på apparaten. Man avser menyer på TV-skärmen. Man måste ha en TV ansluten för att se menyerna. Det går att knappa sig fram ändå men det blir inte så lätt och tydligt.

    Om man ställer in USB direkt på apparaten så funkar inte fjärrkontrollen förrän du trycker på USB på kontrollen.

    Sedan skall det gå med ABCDE-knappar och ev ENTER.

  10. You made some good points there. I checked on the net for more information about the issue and found most
    people will go along with your views on this site.

Kommentera

